24 Mei 2010

Pahlawan Islam – Nurdin Zangi

( Petikan dari Abul Hassan ali Nadwai, Saviors of Islamic Spirit)



Suasana Ummat Islam pada kurun ke-5H


Negeri-negeri Islam pada zaman itu sibuk dengan perbincangan ilmu manakala dalam masa yang sama orang-orang Kristian sibuk membina kekuatan tentera untuk menghancurkan dunia Islam. Orang-orang Kristian di Eropah memang sangat benci kepada ummat Islam selepas orang-orang Islam dapat menawan empayar Byzantine. Kebencian ini semakin hari semakin menjadi-jadi. Sebabnya ialah dengan kajtuhan Bysantine, semua kawasan suci ummat Kristian telah jatuh ketangan ummat Islam termasuklah tempat lahir Nabi Isa as.



Perkara ini sudah cukup menyebabkan orang-orang Kristian menaruh rasa dendam kepada Islam tetapi adanya negara-negara Islam yang kuat menyebabkan mereka tidak berani mengusik tanah air Islam. Walau bagaimana pun kejatuhan empayar Saljukid dan keadaan yang tidak menentu di Asia Kecil dan Syria pada akhir kurun ke-5 H telah memberikan peluang kepada orang-orang Kristian. Pada masa itu di dunia Kristian telah lahir seorang pemimpin yang bersemangat waja yang mampu menggerakkan rakyat jelata Kristian. Dia ialah Peter the Hermit. Kemampuannya membangkitkan semangat orang-orang Kristian di tambah lagi keadaan ekonomi yang mendesak pada masa itu menyebabkan rakyat bawahan tidak teragak-agak untuk pergi berperang.

Kemaraan pertama tentera Kristian ke arah Timur ialah ke arah Syria pada tahun 490 H. Dalam tempoh dua tahun dua bandar besar, Edessa dan Antioch, dan beberapa bandar lain telah jatuh ke tangan tentera Kristian. Pada tahun 492H tentera Kristian telah dapat menawan Baitul Muqaddis. Dalam tahun-tahun berikutnya sebahagian besar Palestin dan kawasan pantai Syria, Tortosa, Acre, Tripolis dan Sidon telah jatuh ke tangan tentera Salib. Menurut Stanley Lane-Poole, seorang ahli sejarah Kristian, tentera Kritian masuk seperti kapak membelah sambungan kayu




Seterusnya Lane-Poole mengatakan empayar Muhammedan seolah-olah dibelah-elah sehingga berkecai. Penawanan Baitul Muqaddis menyebabkan tentera Salib hilang pertimbangan sehingga bertinDak di luar batas-batas kemanusiaan sehingga ahli-ahli sejarah Kristian sendiri malu untuk menuliskannya tetapi tak boleh menafikannya. Selepas kejatuhan Baitul Muqaddis ummat Islam telah dibantai. Pembunuhan besar-besaran terhadap ummat Islam telah menyebabkan darah membanjiri jalan menuju ke Masjid Umar sehingga setinggi lutut. Bayi-bayi direntap dengan memegang kakinya dan kemudian dihempaskan ke dinding atau dipusing-pusingkan. Orang-orang Yahudi pula dibakar hidup-hidup di dalam rumah ibadah mereka. Pada hari berikutnya keadaan yang serupa berulang tetapi lebih meluas.



Pada suatu keadaan 300 orang tawanan yang telah dijanjikan keselamatan telah dibunuh beramai-ramai. Mayat-mayat lelaki dan perempuan serta kanak-kanak dari pembunuhan ini dan pembunuhan beramai-ramai lainya telah dilonggokkan lalu dipotong-potong dan dicincang. Apabila pesta pembunuhan ini selesai, tawanan perang disuruh membersihkannya. Kejatuhan Baitul Muqaddis menandakan permulaan keruntuhan kekuasaan Islam dan bertambah kuatnya Kristian di Barat. Kejayaan mereka menubuhkan empat kerajaan di Palestin, Edessa, Antioch dan Tripoli yang bersempadankan Laut Mediterranean hingga ke Sungai Ifrat dan Mesir membuktikan perkara ini. Tegaknya keempat-empat kerajaan Kristian ini telah mendedahkan dunia Islam kepada serangan-serangan yang lebih besar. Pada masa cita-cita pahlawan-pahlawan salibi sangat tinggi hinggakah Reginald Chatillon pernah mengatakan rancangannya untuk merentas Jazirah Arab, menawan Mekkah dan Madinah dan kemudian mengeluarkan jenazah Rasulullah saw dari dalam kubur.


Tidak pernah dalam sejarah sesemenjak Rasulullah diutus agama Islam dalam keadaan yang amat bahaya seperti ini. Kewujudan Islam pada masa itu seperti telur di hujung tanduk. Abad ke-6 H bermula dengan ummat Islam yang bercakaran sesama sendiri. Selepas kewafatan Malik Shah, seorang raja Sajukid yang hebat, peperangan saudara berlaku antara pengganti-penggantinya sehingga memecahkan kerajaan kepada beberapa kerajaan yang kecil. Tiada satupun pemimpin Islam yang cukup berwibawa untuk menyatukan kekuatan Islam untuk berdepan dengan kekuatan tentera Salib. Stanley Lane-Poole telah menyatakan masa itu ummat Islam tidak tentu arah dan kelam kaut kerena terkejut dengan berkecainya kerajaan Islam yang besar dan kuat yang selama ini melindungi mereka. Keadaan kelam kabut ini demikian mendalam yang tidak boleh diperbetulkan kecuali adanya kuasa yang kuat.





Pendeknya masa itulah yang paling sesuai bangsa-bangsa Eropah menyerang. Dalam keadaan yang demikian bahaya, tiba-tiba Allah menerbitkan satu bintang dari ufuk timur. Seperti zaman-zaman sebelumnya, apabila Islam dalam bahaya, Allah menciptakan seorang mujaddid dari tempat yang tidak disangka-sangka untuk menyelamatkan agama suci ini. Lane-Poole ada menuliskan, ketika seruan jihad sangat diperlukan dan seorang panglima perang yang bersemagat dan cerdik serta dihormati dinanti-nanti muncullah Imaduddin Zengi.



Imaduddin Zengi adalah anak seorang pengawal balai rong Sultan Malik Shah. Kemudian Sultan Mahmud telah melantik beliau menjadi pemerintah Mosul dengan gelaran Atabek. Selepas ia mengukuhkan kedudukannya di Syria dan Iraq, Imaduddin pergi menyerang Edessa (Roha) yang menjadi salah satu kubu kuat tentera Salib dan menjadi pusat mengaturkan serangan-serangan keatas wilayah-wilayah Islam. Imaduddin telah berjaya menawan kubu kuat itu pada 6 Jamadil Akhir, 539 H. Ahli sejarah Arab menyifatkan kejayaan ini sebagai penaklukan atas penaklukan kerana Edessa dianggap kubu Kerajaan Kristian yang paling kuat. Dengan kejayaan mengambil semula Eddessa, lembag Ifrat terselamat dari serangan tentera Salib. Tidak lama selepas ia berjaya menawan semula Edessa, Imaduddin telah dibunuh oleh seorang hamba pada 5 Rabiul Akhir, 541 H. Maka tamatlah riwayat seorang pahlawan Islam yang telah membuka jalan bagi ummat Islam untuk menyerang balas melawan tentera Salibi. Walau bagaimana kerja berat Imaduddin yang tidak sempat diselesaikannya telah diteruskan oleh anaknya yang tidak kalah hebatnya, iaitu Al-Malik al-Adil Nurdin Zangi.





bersambung......

















............

0 comments:

Catat Ulasan

 

Popular Posts

singaperang Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template