26 Mei 2010

SYARIAT-TORIKAT-HAKIKAT-MAKRIFAT.



1)Apakah maksud syari’at menurut syarak?

Maksud syariat mengikut syarak adalah bermaksud peraturan atau undang-undang .Manakala erti syariat islam menurut syarak adalah bererti menjalankan perintah dan menjalankan perintah dan menjauhkan larangan Allah



2)Apakah maksud torikat menurut syarak?

Maksud torikat menurut syarak adalah jalan ,aliran atau jurusan pegangan .

Seumpama torikat Muhamadiah , torikat Ahmadiah , torikat kodariah , torikat muktazilah,torikat sunni, torikat ,syiah , torikat Ahli Sunnah Waljamaah dan berbagai-bagai lagi torikat (jalan).



3)Apakah maksud hakikat?

Maksud hakikat itu adalah merujuk kepada ilmu isi ,ilmu batin , ilmu inti dan ilmu di sebalik huruf .Hakikat itu adalah ilmu khasyaf , iaitu sejenis ilmu yang hanya boleh diterjemah melalui bahasa makrifat.Ilmu hakikat itu , adalah ilmu menunjuk terus ke atas rupa , yang ada yang teselindung lagi , ilmu yang tidak ada alas dan tidak ada lapik , tidak hijab dan tidak ada dinding .Hakikat itu adalah ilmu jelas dan ilmu nyawa.




4)Apakah maksud makrifat ?

Makrifat itu bermaksud mengenal , melihat dan memandang Allah . Mengenal Allah dalam erti kata sebenar , bukan setakat perkhabaran , gambaran , atau khayalan , tetapi mengenal secara nyata , terang dan jelas yang tidak berbelah bagi .

Makrifat itu , itu bukan bermaksud mengenal zat Allah , tetapi bermaksud mengenal wajah Allah . Wajah Allah itu dapat dikeal , dilihat dan dipandang melalui mata hati roh dan melalui naluri rohani diri kita dan bukannya melalui pandangan akal atau penglihatan mata kasar .

Untuk melihat , memandang dan mengenal Allah itu , kita dikehendaki mengenal diri kita sendiri terlebih dahulu . Untuk mengenal diri sendiri , kita hendaklah melihat , memandang dan mengenal roh .Barang siapa mengenal roh , kenallah ia kepada dirinya sendiri .Manakala barang siapa yang mengenal kepada dirinya sendiri maka kenallah ia kepada Allah Taala.



HADIS
:
"Dan barang siapa mengenal diri , nescaya mengenal ia akan Allah , siapa yang mengenal Allah nescaya binasa jasad"

0 comments:

Catat Ulasan

 

Popular Posts

singaperang Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template